U zagrebačkom Gerontološkom centru Maksimir završila MALA ŠKOLA EMOCIJA
U Gerontološkom centru Doma za starije i nemoćne osobe Maksimir završila je „Mala škola emocija" edukacijski i senzibilizacijski program koji su izradili su stručni radnici Obiteljskog centra područne službe Grad Zagreb.
Mala škola emocija namijenjena je starijim osobama Grada Zagreba smještenima u domovima za starije osobe te korisnicima usluga gerontoloških centara. Osnovni cilj programa je starijim osobama pomoći u održanju/povećanju emocionalne dobrobiti.
Ovim se ciklusom od 5 interaktivnih radionica potiče starije osobe na usvajanje novih znanja i vještina iz područja emocija, povećavajući time njihov fond emocionalnog znanja, što je jedan od važnijih prediktora općeg dobrog emocionalnog stanja.
Usvajanjem novih znanja i vježbanjem vještina te ohrabrivanjem na interakciju, starijim osobama se pruža i emocionalna podrška, pozitivno se utječe na njihove kognitivne funkcije, smanjuje se osjećaj usamljenosti, pruža im se pomoć u savladavanju osjećaja gubitka i podržava ih se u prilagodbi na promjene vezane uz starenje.
Upravo završena Mala škola emocija u Gerontološkom centru Maksimir treći je po redu održan ciklus ovih radionica, a prethodno je već održan u Domu za starije Trnje te Domu za starije Maksimir.
Proces ubrzanog starenja u Republici Hrvatskoj prisutan je već dulje vrijeme. Prema demografskim pokazateljima, Republika Hrvatska se ubraja među države s vrlo visokim udjelom starog stanovništva. Starije i nemoćne osobe u sustavu socijalne skrbi prepoznate su kao posebno osjetljiva korisnička skupina kojoj je potrebno osigurati pravo na dostojanstvenu starost i trajnu društvenu uključenost.
Povećanje udjela starijeg stanovništva i produljenje životnog vijeka dovodi do pojačane potrebe sve većeg broja ljudi koji trebaju pomoć u starijoj životnoj dobi. Starije osobe danas žive dulje i drugačije od svojih predaka, stoga se i njihove potrebe kontinuirano mijenjaju, ali i povećavaju. Današnje generacije starijih osoba žele visoku kvalitetu života, žele ostati neovisne i aktivne bez obzira na svoju dob.
No brzo starenje popraćeno je istovremeno drastičnim promjenama obiteljske strukture i njezinih uloga. Urbanizacija, migracija mladih ljudi u gradove u potrazi za radnim mjestom, smanjenje obitelji, sve više radno aktivnih žena, dovelo je do značajnijeg smanjenja članova obitelji koji mogu brinuti za starije osobe. Osobito je stoga međugeneracijska skrb i podrška važna tema u vrijeme navedenih demografskih promjena.
Zbog navedenih promjena, starije osobe imaju veću potrebu za emocionalnom podrškom, češće verbaliziraju kako se osjećaju usamljenima, iskazuju želju za većom interakcijom s drugima, a osobito im je potrebna pomoć u savladavanju osjećaja gubitka i u prilagodbi na promjene vezane uz starenje.
Više istraživanja potvrđuje učinke socijalne uključenosti na kognitivnu funkciju, tj. ukazuje pozitivnu vezu između njih: veća društvena aktivnost povezana je s boljom kognicijom, što je osobito značajno za starije osobe.
Aktivnosti poput čitanja, učenje novih znanja i vještina, igranje igara riječi ili brojeva, rješavanje zagonetki, čitanje terapijskih priča i sl. snažni su prediktori dobrog/boljeg kognitivnog funkcioniranja u visokoj životnoj dobi. Također, znanstveno je dokazano kako vedar duh, smijeh, optimizam i smisao za humor povoljno utječu na tjelesno i psihičko zdravlje.
Oslanjajući se i na rezultate istraživanja zadnjih nekoliko desetljeća koji dokazuju kako um aktivira tijelo i koliki značaj ima za tijelo i zdravlje te kako, u istim okolnostima, oni pozitivne orijentacije i uvjerenja uglavnom stvaraju pozitivne situacije, a oni negativnog stava stvaraju negativne situacije, u Maloj školi emocija upoznajemo polaznike programa s činjenicom kako se optimizam (kao sastavni dio emocionalne inteligencije) može povećati odlukom o zauzimanju takvog stava, a zatim i vježbati, stoga ih ohrabrujemo na pozitivne odabire i zauzimanje pozitivne orijentacije.
Radionice ovog programa sadrže s jedne strane mogućnost usvajanja novih znanja i vještina a s druge strane mogućnost vježbanja odabira optimističnog, vedrog stava usprkos okolnostima u kojima žive osobe starije dobi.